Målet för undervisningen är att eleven uppnår motoriska färdigheter som stöder funktionsförmågan och som är nödvändiga med tanke på ett självständigt liv. Målet är att eleven genom utveckling av sina motoriska färdigheter finner glädje i att göra saker och röra sig, vilket främjar det dagliga välbefinnandet. Målet för undervisningen i motoriska färdigheter är att stödja utvecklingen av elevens färdigheter i balans, rörlighet och hantering av redskap. Målet är att stärka elevens kroppskännedom, kroppsuppfattning och kroppskontroll, att främja utvecklingen av de grov och finmotoriska färdigheterna samt att stödja ändamålsenlig användning av dessa färdigheter i olika vardagssituationer. Det sensomotoriska lärandet stöds av aktiviteter som skärper sinnena och hjälper eleven att urskilja viktig information i sin omgivning. (reviderade LP, 2014)
Utvecklingen av vår motorik är inte bara viktig för vår balans, koordination och muskelstyrka utan även för vår självuppfattning och vår totala utveckling. Motorikens utveckling hänger intimt samman med övriga funktionsområden, framför allt utvecklingen av kognitiva, sociala och dagliga färdigheter samt kommunikation. Då vi kan röra oss kan vi utforska, agera och få erfarenheter, vilket leder till inlärning. Genom att röra oss i världen får vi en bild av vad vi kan göra och hur vi reagerar i olika situationer. När vi rör oss i förhållande till andra får vi också social träning.
Den grovmotoriska utvecklingen sker utifrån två viktiga rörelseaxlar, från huvudet och ner mot fötterna och senare inifrån kroppens mittlinje och utåt. Då eleven har en medvetenhet om sin kropp och en god grovmotorisk grund så kan finmotoriken utvecklas. Den finmotoriska utvecklingen går hand i hand med synutvecklingen. (MÅLgan)