Lärandet av kognitiva färdigheter ska stimulera och träna sinnena. Målet för lärandet är att eleven aktiveras och lär sig använda sina sinnen för att gestalta sin omgivning. Inlärningsförutsättningarna sammanhänger med elevens mognad och tidigare erfarenheter. Målsättningen med undervisningen är att eleven utvecklar sådana kognitiva färdigheter som eleven kan använda på ett ändamålsenligt sätt i det dagliga livet. Via olika erfarenheter utvecklas kognitionen. Mål för verksamheten är att lära sig sortera, kategorisera, jämföra, ordna i ordningsföljd, lära sig begrepp (former, färger, position, tid, riktning) och logisk slutledningsförmåga. Det här är grundläggande färdigheter som behövs för fortsatt kognitivt lärande.
Eleven som får undervisning enligt verksamhetsområde behöver ofta olika kompenserande, kompletterande, konkreta och/eller stödjande hjälpmedel. En del hjälpmedel används vid ny-inlärning och en del för att bli bestående i vardagen.
Orsak-verkan kan stödjas med hjälp av olika typer av tidshjälpmedel så som bildscheman, sak-scheman, timglas, kalendrar etc. Problemlösning stöds av begåvningsstödjande hjälpmedel som individuellt anpassas för varje elev. Vid inlärning av matematiska begrepp och siffror och antal är det viktigt att utnyttja alla sinnen och arbeta från det konkreta till det abstrakta. Generalisering, repetition och motivation är avgörande för elevens lärande.
(Klicka på bilderna så öppnas de som pdf)