Målet för lärandet gällande kognitiva färdigheter är att eleven aktiveras och lär sig att använda sina sinnen för att gestalta sin omgivning. Undervisningen ska stödja utvecklingen av processerna som styr elevens lärande, minne och tänkande. Lärandet av kognitiva färdigheter ska stimulera och träna sinnena och innehålla element som främjar förmågan att välja, klassificera, lösa problem och fatta beslut och att förstå förhållandet mellan orsak och verkan. Målet för lärandet är att utveckla elevens grundläggande färdigheter i läsning, skrivning och matematik. De kognitiva färdigheterna utvecklas med hjälp av innehållet i olika läroämnen. (LP, 2014)
Den kognitiva utvecklingen är ” tänkandets utveckling”. Kognition är en förutsättning för människans fortsatta utveckling och mognad. Utvecklingspsykologer har försökt dela in kognition enligt ålder, utvecklingsnivå eller IQ. Kognition behandlar de grundläggande psykologiska funktionerna och hör intimt ihop med människans personlighetsutveckling och påverkar hennes självförtroende. Med de kognitiva funktionerna avser man förmågan att ta emot och skaffa sig kunskap, att bearbeta, minnas och använda sig av denna kunskap samt att vara kreativ. Minne, beslutsfattande, emotion, uppmärksamhet, tänkande, lärande, medvetande, problemlösning och perception är sådana kognitiva funktioner. Den språkliga förmågan hör också ihop med den kognitiva förmågan. Kognition är alltså inte en enskild funktion utan många, mer eller mindre av varandra beroende funktioner. Verksamhetsområdet är indelat i följande delområden: delad uppmärksamhet och kontakt, orsak-verkan, problemlösning, matematiska begrepp, siffror och antal. (MÅLgan)