"I undervisning som ordnas enligt verksamhetsområden studerar eleverna enligt verksamhetsområden i stället för enligt läroämnen. Eleven har i första hand rätt att studera enligt läroämnen. Eleven övergår till undervisning enligt verksamhetsområden först då eleven på grund av funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan och trots stödåtgärder eller avgränsning av lärokurserna inte kan studera enligt läroämnen." (reviderade LP 2014)
"Till verksamhetsområdena hör motoriska färdigheter, språk och kommunikation, sociala färdigheter, färdigheter i dagliga rutiner och kognitiva färdigheter." (reviderade LP 2014)
Här kan du läsa mera om undervisning enligt verksamhetsområden i kapitel 5.4.1 i de reviderade grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen.
På Utbildningsstyrelsens webbplats kan du läsa mer om undervisning som ordnas enligt verksamhetsområden.
MÅLgan är ett nätverk för lärare runtom i Svenskfinland som arbetar med elever som studerar enligt verksamhetsområden i grundskolan åk 1-9. MÅLgan-nätverket har utarbetat ett arbetsredskap som utgör ett komplement till den nationella och lokala läroplanen. Arbetsredskapet hittar du här nedan men även under respektive verksamhetsområde. Tipsen kan också användas på andra stadiet, i småbanspedagogiken, i allmän undervisning samt för invandrare.
MÅLgan-nätverket samlas en gång i året för att utbyta idéer och få stöd av varandra. Undervisar du enligt verksamhetsområden är du välkommen med!