Gå till innehållet
Lärum - startsida
Lärum - startsida
SvenskaSuomeksi
  • Om Lärum
    • Om oss
    • Handledning
    • Förmedling
    • Produktion
  • Aktuellt
    • Aktuellt
    • Nyhetsbrev
  • Webbshop
  • Materialbank
    • Elevmaterial
    • Lärarmaterial
    • Läs & Lär
  • Kontakt
SvenskaSuomeksi
  • Om Lärum
    • Om oss
    • Handledning
      • Utställning
      • Workshop och föreläsning
    • Förmedling
      • Lånelåda med sinnesmaterial
      • Bokpaket
    • Produktion
      • Projekt
  • Aktuellt
    • Aktuellt
    • Nyhetsbrev
  • Webbshop
  • Materialbank
    • Elevmaterial
      • Minne ja sinne (FI)
      • Förklara för mig (FYKE)
      • Ljudböcker (MO)
      • Fota och dela tryggt (IKT)
      • Ordlista (IKT)
      • Ordlista ekonomi (SL)
      • Solklart (OL)
    • Lärarmaterial
      • Småbarnspedagogik och förskola
      • Läroämne
      • Verksamhetsområde
      • Stöd för lärande
      • allavitillsammans
      • Året runt
    • Läs & Lär
      • Handledningar
      • Planscher
      • Filmer
      • Infoblad om material
      • Andra organisationers material
      • FDUV
      • LL-Center
  • Kontakt

Verksamhetsområde

Mål för motoriska färdigheter

Målet för lärandet gällande motoriska färdigheter är att stärka elevens uppfattning om sin kropp, att främja utvecklingen av elevens grov- och finmotorik och att ge eleven möjligheter att mångsidigt träna sina färdigheter i olika vardagssituationer. Undervisningen ska innehålla planering och handledning av motoriska funktioner samt element som utvecklar elevens balans, koordination, rytm, uthållighet och muskelstyrka. (LP, 2014)

Motoriska färdigheter

Utvecklingen av vår motorik är inte bara viktig för vår balans, koordination och muskelstyrka utan även för vår självuppfattning och vår totala utveckling. Motorikens utveckling hänger intimt samman med övriga funktionsområden, framför allt utvecklingen av kognitiva, sociala och dagliga färdigheter samt kommunikation. Då vi kan röra oss kan vi utforska, agera och få erfarenheter, vilket leder till inlärning. Genom att röra oss i världen får vi en bild av vad vi kan göra och hur vi reagerar i olika situationer. När vi rör oss i förhållande till andra får vi också social träning.

Den grovmotoriska utvecklingen sker utifrån två viktiga rörelseaxlar, från huvudet och ner mot fötterna och senare inifrån kroppens mittlinje och utåt. Då eleven har en medvetenhet om sin kropp och en god grovmotorisk grund så kan finmotoriken utvecklas. Den finmotoriska utvecklingen går hand i hand med synutvecklingen. (MÅLgan)

Gå till Pusselmodellen

Motoriska färdigheter

Korguppgifter

Tips för undervisningen

Ge feedback till oss

Lärums logo

Lärum jobbar med och för specialpedagogiskt material på svenska i Finland

KONTAKT


Vasa:
Storalånggatan 60
 
Helsingfors: 
Nordenskiöldsgatan 18 A
 
 

   

Om webbplatsen